Mała rzecz a tyle radości :)

7 listopada 2016

Moje miasto - Wejherowo - i love Kaszuby :)



Jestem  kaszubką i jestem z tego dumna ;)
Mieszkam w cudownym mieście 
WEJHEROWO :)


Wejherowo – miasto w województwie pomorskim, 
położone na pograniczu Pojezierza Kaszubskiego 
i Pradoliny Redy–Łeby, nad rzeką Redą. 
Stanowi element Małego Trójmiasta Kaszubskiego, 
jest również częścią aglomeracji gdańskiej.


 Miasto rynek kiedyś ;)

 Miasto rynek dzisiaj ;)

Oto naparstki z mojego miasta ;)



A zimą mamy Vadera hihi :P
A  ja miasto nazywam też od tego 
momentu  Vader'owo :D

Kaszubskie jajko wielkanocne na mieście ;)


Kaszuby – region kulturowy w północnej Polsce, 
będący częścią Pomorza, w którym zamieszkują Kaszubi 
posługujący się językiem regionalnym – etnolektem,
 określanym jako język kaszubski.

Jako jedyna gwara została uznana za język
i wpisana do rejestru jako odrębny język 
do języków na świecie ;)



Nasz Kaszubski herb ;)

Tak wygląda Pan Kaszub hihihi :P



A tak Pani z Kaszub - Kaszubka hihihi :P



Kaszubska para :D
A teraz coś o hafcie kaszubskim ;)

Byłam na kursie haftu kaszubskiego
i jestem kaszubką - kobietą z dyplomem hihi ;)
Ale haftu uczę się cały czas :)

Haft Kaszubski - szkoła Wejherowska 
składa się z 7 kolorów muliny .
 Na dole jest Ariadna ;)

A dlaczego akurat 7 kolorów ktoś zapyta 
to ja odpowiadam bo haft ma swoją historię ;)

Haft kaszubski (csb - kaszëbsczi wësziwk) – gatunek i technika

 kompozycyjno-wzornicza sztuki użytkowej regionu Kaszub w Polsce. 
Elementem łączącym różne podgatunki regionalne haftu jest 
kompozycja kolorystyczna oparta na siedmiu podstawowych kolorach. 
Motywy zdobnicze haftu (kwiaty i owady) zastosowano również 
w ceramice kaszubskiej i specyficznym malowaniu mebli. 
Elementy wzornictwa uznawanego za haft kaszubski występują
 również w paramentach liturgicznych pochodzących z XVII i XVIII wieku. 
Kolebką haftu kaszubskiego były klasztory norbertanek w Żukowie
 i benedyktynek w Żarnowcu. ( info z neta !!! )

Znaczenie 7 kolorów :

kolor chabrowy - jak piękne kaszubskie jeziora 
niebieski - jak kaszubskie niebo
granatowy - jak niezmierzona głębia morza
żółty - jak zboże dojrzewające na polach
zielony - jak lasy pełne zwierząt
czerwony - jak krew, którą każdy Kaszub gotów przelać w obronie swojej ziemi
czarny - jak ziemia na polu czekająca na zasiew .


Kocham haftować po kaszubsku 
Kocham Kaszuby i kocham być 
Kaszubką :D

 Moje kaszubskie wyszywanki ;)


Ale to blog o naparstkach więc pokazuję
co mam w kaszubskim stylu ;)

A to już 101% hand made by Xymcia-dm :)
Dopiero się uczę to tylko prototyp hehe :D
Moje własne kaszubskie naparstki <3 


I tyle na dziś - moje naparstki hand made 
powstały 4 Listopada 2016r.

Będę dalej się uczyła  - bo wiem daleko
im do ideału - ;)

Życzę udanego i spokojnego nowego tygodnia 
dla Was i do usłyszenia niebawem ;)

A kto ma ochotę niechaj zaśpiewa ;)






15 komentarzy:

  1. Xymcia cudowne sa te Twoje kaszubskie klimaty :) a naparstki ręcznie tworzyne xymowymi łapkami-cudo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowny wpis! Widzę, że jesteś tak samo dumna, jak ja ze swojego Kłodzka :) Muszę się jeszcze nauczyć haftu kłodzkiego, aby Ci dorównać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uma bela reportagem e gostei bastante dos dedais.
    Um abraço e boa semana.
    Dedais de Francisco e Idalisa

    OdpowiedzUsuń
  4. Wzory kaszubskie są piękne:) Wielkanocne jajo jest rewelacyjne:)Niesłychanie zdolna z Ciebie kobietka-stworzone naparstki są cudne!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepięknie opowiedziałaś o tych"swoich"-"naszych" Kaszubach.Wiele się dowiedziałam!!!Hafty są prześliczne!!!Uwielbiam haft kaszubski no niestety w tej technice jestem noga:(((((Ale naparstki,które własnoręcznie wykonałaś są rewelacyjne:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Z przyjemnością przeczytałam Twój wpis o ukochanych Kaszubach i rodzinnym mieście.Hafty cudne tworzysz.
    Naparstki ślicznie "zmalowałaś" :)

    OdpowiedzUsuń
  7. You are right. Beautiful city, beautiful thimbles.
    I like so much your flover design and colors.
    Kisses

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszystko tak piękne, że oglądam po kilka razy :)
    Nie wierzę, że sama te naparstki ozdobiłaś! Mów mi zaraz, jak, że są takie piękne!!!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Fantástico trabalho! Adorei!
    Maravilhosos dedais e bordados. 5*.
    Beijos

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajny post o naszych Kaszubach. Naparstki przecudne. Pozdrawiam . Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  11. Interesante entrada, gracias por compartir
    Besos!

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za te pochwały nie wiem czy
    zasłużone hihihi ale bardzo mi miło :*
    Kaszubskie naparstki musiałam zrobić
    bo niestety nikt o tym inny nie myśli haha ;)
    Jeszcze raz dziękuję Wam - Kaszubka Xymcia-dm :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pomnik mnie rozwalił ;)
    Dziękuję za piękna wycieczkę po Twoim mieście. A naparstki cudowne. I mówisz że sama? Gratuluję! I mam na nie chęć ;)

    OdpowiedzUsuń